Algemeen Forum Memotrip.nl/kijkaan

http://www.memotrip.nl/kijkaan/
Bestaat de Tijd?
Gepost door : K. Lokketik
Op: 09/08/2008 22:31
HOE LANG DUURT DE TIJD<br />
De tijd is te langzaam voor hen die wachten,<br />
te lang voor wie wenen,<br />
te kort voor die lachen,<br />
maar voor wie lief hebben is de tijd eeuwig.<br />
Moeder Theresa<br />

| Terug naar Topics overzicht | | Plaats een reactie|

Gepost door: Peter Noviet
Op: 17/10/2008 21:55
In haar Geheime Leer (1:66-7) doet H.P.Blavatsky over tijd de volgende opmerkelijke uitspraak:<br />
<br />
Tijd is alleen maar een illusie, voortgebracht door de opeenvolging van onze bewustzijnstoestanden op onze reis door de eeuwige duur; hij bestaat niet waar er geen bewustzijn is waarin die illusie kan worden teweeggebracht, maar ‘ligt dan te slapen’. Het nu is slechts een wiskundige lijn die dat deel van de eeuwige duur dat we de toekomst noemen, scheidt van het gedeelte dat we het verleden noemen. Niets op aarde heeft werkelijke duur, want niets blijft ook maar tijdens het miljardste deel van een seconde onveranderd of gelijk. De gewaarwording die we hebben van de werkelijkheid van het deel van de ‘tijd’ dat bekendstaat als het nu, wordt veroorzaakt door het vervagen van dat kortstondige beeld, of opeenvolging van beelden, die door onze zintuigen worden opgevangen, terwijl de waargenomen dingen overgaan van het gebied van idealen dat we de toekomst noemen, naar dat van herinneringen dat we het verleden noemen. Op dezelfde manier krijgen we een gewaarwording van duur in het geval van de ogenblikkelijke elektrische vonk, tengevolge van de vage en vóórtdurende indruk die op het netvlies achterblijft. De werkelijke persoon of zaak bestaat niet alleen uit wat men op een bepaald ogenblik ziet, maar uit het totaal van al zijn verschillende en veranderende toestanden, vanaf zijn verschijnen in stoffelijke vorm tot zijn verdwijnen van de aarde. Deze ‘totalen’ bestaan sinds eeuwigheid in de ‘toekomst’ en gaan geleidelijk door de stof om voor eeuwig in het ‘verleden’ te bestaan.<br />
<br />

Gepost door: Administratie
Op: 19/10/2008 12:54
Wat Blavatsky beschrijft komt toch eigenlijk gewoon neer op wat iedereen onder "tijd" verstaat? Wat is daar "illusie" aan? Het lijkt er wel op, omdat ze zegt zonder bewustzijn slaapt de tijd, dat volgens haar de objectieve werkelijkheid niet bestaat. Die discussie heeft hier een eigen item:<br />
<br />
http://5348.freegoodies.nl/forum/5348/21252/1/

Gepost door: Pieter Frissejongen
Op: 17/11/2008 23:16
DANKBAAR ZIJN<br />
Wij zijn in wezen zuiver bewustzijn dat naar zijn eigen projecties zit te kijken zoals naar een filmscherm. Ook de tijd en wat daarin gebeurt projecteert dit bewustzijn op het scherm. Omdat dit bewustzijn overal in aanwezig is vormt elke opvatting van daaruit gezien automatisch een waarheid. Sterker nog: niet alles wat je kan beweren is waar, ook wat je niet vindt en niet bent is zelfs waar. En iets waars is onvernietigbaar, terwijl iets onwaars zelfs niet bestaat. Maar het draaiboek dat je doorloopt komt door eerder gemaakte keuzes. Want je had ook iets anders kunnen kiezen waardoor er een andere ontwikkeling was gevolgd. De niet gebeurde waarheid blijft echter potentieel aanwezig. Er bestaat zelfs een ontelbare hoeveelheid heelallen waarin alle alternatieven die je had kunnen kiezen, gewoon doorlopen, zoals niet aangeklikte verhaallijnen op sommige DVD's. Prettige gedachte nietwaar, als u een ongelukkig, ziek een uitzichtsloos leven leidt, dat u in een ander heelal heel zingevend, gezond, vervullend en gelukzalig door het leven gaat, ook al hebt u dat nu toevallig niet aangeklikt. Typisch iets om dankbaar voor te zijn.<br />

Gepost door: Kronkel
Op: 21/11/2008 00:50
Vorige week raakte ik verzeild in het Amsterdamse Gemeente-Archief; een enorm gebouw met inbegrip van een gratis nonstop cineac, deze maal met films over de jaren 40.<br />
In 1945 zag je de geallieerde bevrijders binnenrijden. Opeens zag ik de straat waar mijn aanbedene nu woont, gevuld met de klassieke beelden van militairen op legervoertuigen en dankbare massa's Amsterdammers, ook nog eens helemaal in kleur. Zo kwam de camera dichter en dichter bij haar huis... Zou de film daar aangekomen opeens stoppen?? Nee daar was het echt, precies zoals het eruit ziet in de 21e eeuw, maar zij woonde er niet! Waar was zij in wie ik de hemelse laag van haar wezen aanbad? Ik voelde me in de straat staan tussen de feestvierders voor haar huis terwijl zij pas over vele jaren zou worden geboren!<br />
In de filmzaal zaten nog meer bezoekers te huilen. Als het licht aan ging zouden die natuurlijk menen dat ik een dierbare had verloren in de oorlog. Ik snoot mijn neus en snauwde mezelf toe nu te stoppen. Ik ontsnapte en voegde me buiten de filmzaal bij de rondleiding door een student Geschiedenis.

Gepost door: Lotje
Op: 26/12/2008 02:13
ja dat ik nu naar bed ga <br />
<br />
http://13221.freegoodies.nl/?cc=1

Gepost door: Lotje
Op: 26/12/2008 02:14
tijd is tijd dus<br />
<br />
http://13221.freegoodies.nl/?cc=1

Quick reply

| Terug naar Topics overzicht | | Plaats een reactie|