Algemeen Forum Memotrip.nl/kijkaan

http://www.memotrip.nl/kijkaan/
Komt Geluk van binnen of buiten?
Gepost door : Maria
Op: 04/07/2009 17:41
Mijn heel oude vriendin uit Haarlem is hier een paar dagen geweest. We kennen elkaar van toen we op kamers woonden Ze resideert nu in in een flat die helemaal verkeerd qua ligging gebouwd is, zodat ze behoorlijk gefrustreerd is.<br />
Ze benijdt me hoe ik woon, werk, in alles. Ja dan zie ik weer wat ik allemaal 'heb', vooral gezondheid, en voel dan ook wel ineens: ja ik heb zoveel, en regelmatig zie ik dat niet.<br />

| Terug naar Topics overzicht | | Plaats een reactie|

Gepost door: Ad Ministratie
Op: 04/07/2009 17:49
Hallo Ria, hier wat causerie terug op je bericht. Je opsomming bevat voorwaarden die het leiden van een goed leven vergemakkelijken. Ziekte en beroerd wonen b.v. zouden je bezighouden met oplossingen zoeken dáárvoor; ook een doel dat je leven 'zin' geeft, en afleidt van wezenlijker moeilijkheden.<br />
Nu echter de stoffelijke omstandigheden gunstig zijn liggen je problemen op hoger niveau. Eigenlijk bedoel ik op dieper niveau: hoe gaat je onbewuste met je om en hoe ga jij om met je onbewuste.<br />
Kernverlangen gaat uit naar geluk.<br />
Geluksgevoel zelf komt niet van buiten, maar wordt vanuit mijn onbewuste innerlijk ontsloten. Het probleem is: hoe??<br />
Bij mij uitsluitend door uiterlijke omstandigheden in de sfeer van menselijk contact, vooral een wederzijds beantwoorde liefde of verliefheid.<br />
<br />
Toen ik erg mijn best deed schilder te worden heb ik me ook wel eens heel goed gevoeld door erkenning, maar dit ligt meer op het gebied van een grote opluchting. Toen ik was geslaagd voor de kunstacademie viel er ook een betonblok van me af. En na verlies van sleutels of portefeuille met 'alles' erin ben ik erg opgelucht als dat toch snel weer opduikt.<br />
Geluk zonder "reden" ken ik niet. "Bliss" door spirituele methoden op zichzelf of door drugs is mij nagenoeg onbekend.<br />
Het opheffen van een last is letterlijk 'verlichting'. Hoewel ik dit hierboven benoem voor wat betreft stoffelijke zaken of strevingen, heb ik toch ook het verlangde geluk van een wederzijds beantwoorde liefde altijd psychologisch voor mezelf verklaard als opheffing van een innerlijke last.<br />
Deze last is de (onbewuste) overtuiging dat ik er niet mag zijn waardoor mijn wezen feitelijk niet wil leven. Indien de illusie ontstaat dat een geliefde me hiervan verlost ervaar ik verlichting. Dit veroorzaakt dan de ontsluiting van geluksgevoel.<br />
Er is niemand waar ik zoveel last van heb als mezelf. Omdat die degene is die het me blijkbaar aandoet heb ik altijd een hekel aan hem gehad, maar omdat ik verstandig ben probeer ik samen te leven in vreedzame coexistentie.<br />
<br />
Graag zou ik de schuld geven aan uitwendige factoren, en dat doe ik dan ook. Onhandig genoeg geloof ik niet in God, want dan zou ik Die kunnen haten, maar goddank ben ik atheïst, zodat ik alleen hetgene haat waar ik wel in geloof: hulpverleners van gene zijde, "het leven", "het lot", mijn onbewuste, en elke oplichter die iets voorspiegelt.<br />
Het is wrang dat ik net zoveel zegeningen kan tellen als jij. Het is bijna een perfect decor voor geluk. Alleen ik krijg geen contact met mijn ziel. Die wil helemaal niet leven op aarde, want de doodsdrift is veel sterker dan de levenslust. Hoe ik ook mijn best doe, er zitten altijd haren in de soep.<br />
Ik ben diep cynisch en verbitterd over het in de steek gelaten worden door 'het leven' waartegen ik zei: ja.<br />
Voor het eerst begrijp ik hoe een "boze fee" zich voelt bij het uitspreken van "een vloek". Basisgevoel: mijn leven is mislukt, van mij mag ik dood.<br />
Aangezien ik echter ten koste van veel geld mijn rijbewijs voor tien jaar heb verlengd zie ik van de overstap voorlopig af.<br />

Gepost door: Tonny
Op: 08/07/2010 12:41
Geluk komt van binnen maar de manier waarop is subjectief. Bijvoorbeeld de dalai lama (75 jaar), de geestelijk leider van de Tibetanen, droomt soms over vrouwen. "Maar dan herinner ik mezelf er ook in mijn droom aan dat ik een monnik ben", grapt hij in een op 6-7-2010 gepubliceerd interview met de Duitse boulevardkrant Bild.<br />
De geestelijk leider verdedigt in de krant het celibaat en stelt dat seks de mens op het zelfde niveau plaatst als andere dieren. <br />
"Ik ben een mens die voor bepaalde morele principes staat. Het celibaat is iets wat mij onderscheidt van gewone dieren."<br />
Natuurlijk moet de dalai lama zelf weten hoe hij zich gelukkig voelt, maar je ziet hier wel dat zelfs hij niet kan voorkomen zijn subjectiviteit te generaliseren want hij spreekt over DE mens in vergelijking met "andere dieren".<br />
Blijkbaar ziet hij geen verschil tussen mensen onderling en dieren onderling.<br />
Het celibaat doet iets raars met de volgeling of maakt pervers, zoals goed zichtbaar bij katholieken.

Gepost door: Brigitte Nu
Op: 16/07/2010 17:49
'Geluk maakt mensen zelfzuchtig en gierig'<br />
<br />
Mensen die zich blij voelen, worden als gevolg daarvan zelfzuchtiger en zijn minder snel geneigd om anderen een plezier te doen. Dat beweren Australische wetenschappers in een nieuwe studie. <br />
<br />
De onderzoekers van de Universiteit van New South Wales lieten enkele tientallen proefpersonen een test maken waarmee zogenaamd hun denkvermogen werd gemeten. In werkelijkheid was de test nep, de uitslag werd verzonnen om de stemming van de deelnemers te beïnvloeden.<br />
<br />
De helft van de proefpersonen kreeg te horen dat ze uitstekend hadden gepresteerd om hen een blij gevoel te geven. De andere deelnemers kregen een teleurstellende uitslag voor hun neus, zodat ze enigszins droevig werden.<br />
<br />
Vervolgens reikten de onderzoekers aan alle deelnemers aan het experiment 10 tickets voor een loterij uit. De proefpersonen kregen de optie om alle loten zelf te houden, of enkele tickets weg te geven aan andere mensen. Al snel bleek dat de 'blije' mensen vaker geneigd waren om alle loten zelf te houden dan de mensen die waren teleurgesteld.<br />
<br />
Later voerden de onderzoekers hetzelfde experiment nog eens uit. Alleen werd de stemming van mensen nu beïnvloed door een droevige of een opbeurende film. Het resultaat was hetzelfde. Wederom bleken ‘blije’ mensen minder snel geneigd om hun loterijtickets weg te geven dan mensen met een negatieve stemming.<br />
<br />
De resultaten van het experiment zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Experimental Social Psychology.<br />
<br />
Volgens de wetenschappers bewijst het onderzoek dat gelukkige mensen meer op hun eigen verlangens gericht zijn. Negatieve gevoelens zouden er juist voor zorgen dat mensen meer aandacht hebben voor hun omgeving.<br />
<br />
“Een positief gevoel is in feite een evolutionair signaal dat mensen ervan op de hoogte stelt dat de situatie veilig en niet bedreigend is”, verklaart hoofdonderzoeker Joe Forgas in het Britse tijdschrift New Scientist. Dit moedigt mensen volgens Forgas aan om meer van hun eigen gedachten en voorkeuren uit te gaan, waardoor ze zelfzuchtiger worden.<br />
<br />
“Een negatieve stemming produceert daarentegen juist een denkstijl die meer waakzaam en attent is, waardoor er meer aandacht is voor de behoeften van de directe omgeving”, aldus Forgas.<br />
<br />
http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6WJB-4YB794C-1&_user=10&_coverDate=02%2F06%2F2010&_rdoc=1&_fmt=high&_orig=search&_sort=d&_docanchor=&view=c&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=c591e192b686ffc30da75d0619d472f4

Quick reply

| Terug naar Topics overzicht | | Plaats een reactie|
| FreeGoodies | Algemene vragen forum | Albumsindex | UsenetChart |