NoNonsense-School |
Gepost
door : Lex Houder
Op: 27/10/2010 00:21 |
Heerlijk, dat een schooldirecteur zich uit spreekt over 'back to basics' in het onderwijs: lesgeven en kennisoverdracht in plaats van suffig vergaderen over HOE Sint moet worden binnen gehaald en talloze projectjes waarmee de opvoeding van de kinderen van de ouders naar de leerkrachten wordt verschoven. Pa, Ma, als uw kind chaotisch is, dan is het UW taak om samen mét uw kind steevast de boekentas in te pakken. Het is UW verantwoordelijkheid, dat uw kind op tijd het pilletje anti-ADHD inneemt. Het is UW taak uw kind met geld te leren omgaan. Het is UW taak uw kind te leren dat het naar leerkrachten moet luisteren, gehoorzamen en respecteren. De school is een verlengstuk van thuis, niet anders om. Wat thuis krom is, KAN de school niet recht maken. De hoofdverantwoordelijkheid ligt bij de ouders, niet de juf of meester of docent. Het is en blijft uiteindelijk UW kind! Te veel leerkrachten zijn driekwart van de tijd bezig met agentje spelen, hulpverlener zijn, in plaats van onderwijzen. En dan nog alle vergaderingen over probleemleerlingen, probleemklassen, probleemsituaties... Het is te gek voor woorden, dat speciale scholen werden gesloten onder het mom 'passend onderwijs voor iedereen' zodat leerlingen die extra aandacht nodig hebben in het regulier onderwijs mee moesten draaien. Reguliere onderwijskrachten moeten zich nu bijscholen en specialiseren voor de begeleiding van zorgleerlingen en doen het werk van specialisten die werkeloos zijn. Dat heet dan een 'professional zijn'. Maar de maatregel was een doodgewone bezuiniging, die ook nog eens ten koste van de zorgleerling gaat én de reguliere leerling. Iedereen wordt er mee gepakt. Het is voor niemand goed. Als iemand extra zorg nodig heeft, GEEF dat dan ook! Op speciale scholen met specialisten! Moet de huisarts straks soms ook een blinde darm verwijderen in zijn spreekkamer omdat hij 'professional' is en passende zorg moet geven? Dat zou niemand toch pikken? Maar we pikken het wel met betrekking tot de meest kwetsbare en belangrijkste groep voor de toekomst- kinderen. No nonsense school: regulier, kennis overdracht. Leuke dingen ook, maar als 'erbij' niet de hoofdmoot. Opvoedingsverantwoordelijkheid weer bij de ouders. |
| Terug naar Topics overzicht | | Plaats een reactie| |
|
Gepost door:
Moeder Vier Op: 27/10/2010 00:22 |
|
Ten dele mee eens. Maar laat de scholen dan ook eens gewoon regels hebben en deze handhaven. Ik krijg regelmatig op een ouderavond te horen dat mijn kinderen storen tijdens de les of geen huiswerk maken. Toen ik op school zat maakte ik ook vaak geen huiswerk en stoorde regelmatig. De gevolgen waren eenvoudig, geen huiswerk betekende 3 kwartier nablijven, storen tijdens de les betekende dat je naar de directeur moest en vervolgens na school papiertjes moest prikken van het plein tot je een vuilniszak vol had. Ze hoefden echt mijn ouders niet te bellen. Na 2 keer papier prikken keek je wel linker uit. 2 keer te laat komen betekende volgende dag 15 minuten eerder melden. 3 keer te laat volgende dag een half uur eerder melden. Ik kan mijn kind thuis 100 keer vertellen dat hij zich in de les moet gedragen maar als de school zelf niks doet dan merkt dat kind het snel genoeg. Op de school van mijn kinderen moet je als je geen huiswerk maakt ook nablijven, officieel. Alleen hoeven mijn kinderen dat zelden of nooit en toch hoor ik dan bij de ouderavond dat hij haast nooit zijn huiswerk doet. Als ik dan vraag, waarom hoeft hij niet na te blijven, dat zijn toch jullie regels?, is het antwoord, ja maar dan moet er ook een leerkracht langer blijven en dat lukt vaak niet. Opvoeden is de taak van de ouders, maar zorgen dat je de regels van de school handhaaft toch echt van de school. |
Gepost door:
Pappa Vier Op: 27/10/2010 00:24 |
|
Moeder Vier, Ja hoor dus u doet er niets aan als u spruit zijn/haar huiswerk niet maakt of te laat op school komt. Want het zijn de regels van school. Hoe dom kun je zijn, U geeft dus uw kind(eren) een vrijbrief om op school de boel te verzieken. Misschien moet u het bovenstaande stukje nogmaals lezen en en uw ouderlijke verantwoording nemen ipv het op de schoolregels af te schuiven. |
Gepost door:
Moeder Vier Op: 27/10/2010 00:25 |
|
Opvoeden doe je thuis, orde houden doe je in de klas. En tegenwoordig heb ik vaak het gevoel dat een leerkracht die geen orde kan houden het gooit op gebrekkige opvoeding van de ouders. Mijn oudste is daar een frappant voorbeeld van. De ene leerkracht zit stralend te vertellen wat een fijne intelligente jongen het is, hoe geweldig hij meedoet, hoe groot zijn algemene ontwikkeling is. De andere zit te vertellen dat hij ongemotiveerd is, dat ik de tv en computer uit zijn slaapkamer moet halen (die hij helemaal niet heeft) en dat hij alleen geinteresseerd is in meisjes. Sorry maar wat moet je daar mee? Het gaat over dezelfde jongen, maar blijkbaar is hij bij de ene leerkracht anders dan bij de andere. |
Gepost door:
Arnica Op: 27/10/2010 00:26 |
|
Vroeger zat ik op een normale basisschool (toen 'lagere school' geheten). Alle leerkrachten werkten gewoon vijf dagen. Je had het hele jaar dus met één juf of één meester te maken. Het hoofd van de school stond ook vijf dagen voor de klas. Daarnaast vervulde hij zijn directietaken, die waarschijnlijk niet veel tijd kostten. Ik kreeg perfect onderwijs op deze school. Er viel nooit een dag uit vanwege een zieke leerkracht. Er was nooit 'gedoe'. Alle kinderen luisterden gewoon, ook de drukke kinderen. Er werd ook genoeg aandacht besteed aan tekenen, muziek, handvaardigheid, gym. Ik leerde vele kinderliedjes en nederlandse klassiekers. En de basis, rekenen en taal, werd er perfect ingestampt. Op de school van mijn kinderen zijn de juffen om de haverklap ziek of overspannen. Soms hebben ze vier tot vijf juffen in één jaar. De directrice, die niet voor de klas staat, maar alleen directietaken heeft, is al weken overspannen (omdat ze het zo 'druk' heeft). Mijn kinderen kennen geen enkel kinderliedje. Handwerken en timmeren leren ze ook niet meer. Wat het kofschip is weet mijn zoon in groep 8 nog niet. Er zijn drie 'bouwmanagers' en een 'intern begeleidster' op de school (200 kinderen). Toch loopt mijn kind zwaar achter met rekenen. Kinderen die zich misdragen worden niet gestraft, maar krijgen een stickertje als ze zich normaal gedragen (en na zoveel stickertjes een cadeautje).En zo kan ik wel eindeloos doorgaan. Wat gun ik mijn kinderen het ongecompliceerde en duidelijke onderwijs van mijn vroegere lagere school. Ik heb er nog steeds profijt van. |
Gepost door:
Marleen Op: 27/10/2010 00:27 |
|
Ik denk dat mensen van onze generatie (jaren 60 geboren) weten hoe het ook kan en zien wat er nu allemaal mis gaat, ook ik zie het bij mijn eigen kinderen, kinderen moeten ook zoveel meer dan wij vroeger, ze moeten veel meer weten, allerlei projecten, informatie opzoeken op internet en dan knippen en plakken, zonder echt de inhoud te hebben gelezen, ook op onze school verschillende juffen voor de klas, kinderen zijn nu ook veel mondiger dan wij vroeger, ik durfde toch echt geen grote mond tegen de juf te hebben en thuis trouwens ook niet, niet alleen het onderwijs is veranderd, de hele maatschappij is veranderd, dus voor een docent lijkt het mij ook steeds minder leuk om voor de klas te staan. En de juf of meester met u aan te spreken is niks mis mee, op de school van mijn kinderen 'mogen' ze zelfs geen juf zeggen maar alleen de voornaam. Naar mijn idee zijn de jonge juffen ook minder goed voorbereid, ik haal regelmatig taalfouten uit brieven e.d., dingen werden er vroeger dan wel ingestampt, meer ik weet ze nu nog steeds, dus zo verkeerd was dat niet. Ik vraag me of dit nog terug te draaien is? |
Gepost door:
Opvoeden Niet Leuk Op: 27/10/2010 00:29 |
|
Eventjes over het orde houden: dat valt of staat bij de gratie van gewilligheid. En die gewilligheid om naar juf of meester te luisteren is deel van de opvoeding. IK haalde het echt niet in mijn hoofd om 'k&twijf' te zeggen tegen mijn lerares. Ik wist dat dat beledigend was en dat ik behalve problemen met de docente en de drirecteur ook nog de boze bui van mijn vader over me heen zou krijgen. Helaas is het besef over wat wél kan/mag en niet bij de jongeren van nu vaak verdwenen. Orde houden berust op afspraken en ongeschreven wetten. Als één van de betrokken partijen een houding heeft van: IK doe wat ik wil en niemand doet MIJ wat, dan is die strijd op voorhand verloren. Daarbij komt, dat sommige ouders nog steeds schermen met het waanbeeld: maar zoiets doet mijn kind niet. En hun spruit de hand boven het hoofd houden, terecht of onterecht. Misschien wel uit gemakzucht, want ja, opvoeden is hard werken en opvoeden is niet leuk. Zeker niet in die rebelse tienerjaren. |
Gepost door:
Nittickson Op: 20/08/2013 11:45 |
|
Een verstandig land haalt het niet in zijn hoofd grote groepen mensen uit wezensvreemde culturen tegelijkertijd binnen te halen, want daardoor ontstaat een onaangenaam levensklimaat en voelen mensen zich in eigen land niet meer thuis. Nederland is, kan hieruit worden geconcludeerd, geen verstandig land. Nog steeds niet, al keert een deel van het gezond verstand terug. Uit het immigratiedossier blijkt een enorme onderschatting voor het belang van cultuur, die typerend is voor Nederland. Nederlanders hebben een totaal gebrek aan respect voor het onderwijs. Ze klagen over de kwaliteit van de leraren en over wat de leerlingen leren maar ze begrijpen niet dat hun eigen deprecierende houding aan de basis staat van de problematische positie van het onderwijs. Respect voor de school en voor leren wordt leerlingen van huis uit meegegeven en is de basis voor scuccesvol onderwijs. De meeste ouders leveren hun kinderen in dit opzicht niet met de juiste houding af. Ook de kennis van de eigen geschiedenis, de basis en de schatkamer van de eigen cultuur, is minmaal bij de meeste Nederlanders. Die geven uiteraard meteen weer het onderwijs de schuld, maar met een boek of tien, twintig zouden ze perfect op de hoogte zijn van de belangrijkste zaken. De meeste Nederlanders hebben echter liever een grote mond dan dat ze eerst de feiten leren. De Nederlander is bovendien, zoals iedere buitenlander opvalt, hoogtst ongemanierd. Dat uit zich in zaken als tafelmanieren, galant gedrag ten opzichte van vrouwen, mensen laten uitspreken, anderen probleemloos op hun gemak kunnen stellen, een beschaafde conversatie gaande kunnen houden, etc. Nederlanders beschouwen hun eigen "natuurstaat" als een teken van "eerlijkheid" en dus morele voortreffelijkjheid maar ze zijn in de wereld wel de enige. Het zijn slechts voorbeelden, maar ze verklaren wel hoe het kan dat een land als Nederland zo lang, zo veel wezensvreemde culturen heeft binnengelaten voordat we tot de conclusie kwamen dat we daar met zijn alleen helemaal niet gelukkig van werden. Gebrek aan bekendheid met en trots op de eigen cultuur staat aan de basis van het multiculturele drama. En Nederland werkt momenteel aan het bestrijden van de gevolgen, zonder oog te hebben voor de oorzaken. En wie zijn geschiedenis niet kent is gedoemd die te herhalen. |
Gepost door:
Adult school-boy Op: 21/10/2018 07:42 |
|
Speciale school voor adult schoolboys http://23138.freegoodies.nl/forum_an.php?forum=23138 Verder is dit forum 5348l freegood iedereen een van vieze rechtse praatjes . |
| Terug naar Topics overzicht | | Plaats een reactie| |