Mischien word het eens tijd om bij de volgende verkiezingen de 2e kamer die naar (ik meen) 100 zetels terug moet, er 24 te reserveren voor burgers uit elke provincie 2, die niet gebonden zijn aan een partij, dezelfde constructie zie je ook in de Medenzeggenschap en OR binnen bedrijven.
Zo kunnen burgers gewoon hun zegje doen en met initatieven komen.
Daarbij moet een referundum worden ingevoerd dat kan worden ingezet bij een meerderheid van 25% van de kamer, de uitslag is bindend.
Waar ik mij mateloos aan irriteer zijn de volgende zaken.
1. Een politicus die zelf opstapt krijgt wachtgeld, dat is zijn persoonlijke keuze en daardoor vervalt net als bij een normale werknemer zijn wachtgeld!
2. Duur wachtgeld kan nooit langer zijn dan de duur dat je WW zou ontvangen, sollicitatieplicht invoeren na 1 jaar is ook voor een politicus elke baan passend, bij accepteren van werk vervalt de wachtgeld regeling.
De grap is dat de overheid zelf de arbeidsvoorwaarden voor deze categorie mensen vaststelt!!!
3. Regeling dat bij binnenlandse werkegelegenheidsproblemen de binnenlandse werknemers eerst aan het werk moeten voordat er mensen van buiten Nederland kunnen en mogen werken.
4. Bij economische krimp moeten budgeten worden ingekrompen of worden bevroren.
5. Marktwerking is pas marktwerking als de prijzen dalen. Als blijkt dat prijzen stijgen door marktwerking dan moet de overheid ingrijpen en de prijzen opleggen die 10% liggen onder het niveau van de privatisering. Daarbij moet de dienstverlening volledig intact blijven zoals voor de marktwerking!
Goede voorbeelden zijn de zorg, die sinds de invoering belachelijk duur zijn geworden en compleet zijn uitgekleed.
Ook het openbaar vervoer wordt steeds duurder waarbij er steeds minder vervoersmogelijkheden worden geboden.
Privatisering is namelijk erg slecht voor een dienst, want dat betekent namelijk dat het bedrijf winst wil maken, waarbij 20% een heel normaal getal is. Krimpt de omzet, dan worden op werknemersniveau maatregelen gemonen om de marge te herstellen.
Terwijl aan de bovenkant flink gegraaid wordt.
6. Ook de bankencrisis is door de overheid met ons geld gefinancierd, op zich een prima initatief; helaas heeft de politiek even niet in de gaten dat de banken nu extra hoge rentes aan hun klanten berekennen om de verliezen te compenseren en geld aan de overheid terug te betalen.
Ergo de banken zijn de lachende 3e want die gaan gewoon vrolijk verder met zakkenvullen.
De overheid had de maximale rente voor hypotheken en leningen moeten bevriezen.
Al deze zaken zijn door de overheid door onze strot geduwd, wij mogen de riem aantrekken en zien hoe we elke maand de zaken rond krijgen.
Terwijl aan de andere kant ruim 2% meer budget voor de EU wordt vrijgemaakt, dat is die organisatie waar minimaal 25% van het personeel meer dan 10.000 euro per maand verdient!!!
Waar ook miljoenen worden uitgegeven voor elke vergadering in Straatsburg!!!
Als er niet naar de burger geluisterd wordt dan voorzie ik dat er op een bepaald moment een partij is/komt die een absolute kamermeerderheid weet te behalen en dan is het klaar.
Echter vermoed ik dat de politiek dat al heeft voorzien en middels Europese afspraken waarborgt dat de landelijke politiek in de toekomst alleen een poppenkast is die heel veel geld kost.