| Stilte Chaos en Etiquette in de Klas |
| Gepost
door : Fokkelien
Op: 11/01/2005 11:45 |
|
Wat betreft het sitegedeelte over Stilte en Chaos in www.wimheins.nl, moet ik kwijt dat opvoeding, hoewel ik privé geen kinderen heb opgevoed, mij bepaald zeer ter harte gaat. <br /> Ik werk nu bijna 35 jaar, waarvan de laatste, pakweg, 15 in het hoger beroepsonderwijs, en in mijn opvatting heeft een docent behalve een onderwijzende ook een opvoedende taak. <br /> Met dit idee ben ik overigens niet het onderwijs in gegaan. Toen ik het werk echter eenmaal deed, merkte ik dat het nodig was. En niet alleen ik, ook de studenten. <br /> Een jaar of tien geleden organiseerde ik een meerdaagse communicatietraining voor vierdejaars heao' ers, die al geruime tijd de wens te kennen hadden gegeven een dergelijke training te ondergaan. Voor het evenement begon, vroeg ik hun op schrift te stellen wat ze ervan verwachtten en wat ze er wilden leren. "Hoe je je moet gedragen in het openbaar, aan een diner, tijdens een receptie", schreven de meesten als een van de eerste punten op hun lijst, oftewel "Etiketten", zoals een van hen het bondig formuleerde. Een cursus "Etiquette" is de training niet geworden, maar uiteraard speelden aangename omgangsvormen een niet te onderschatten rol tijdens de oefeningen en evaluaties. <br /> In een artikeltje in Trouw van 16 maart (De Verdieping, Podium) stelde dr. Ramlal dat de huidige student apathisch en ongeïnteresseerd is. In een reactie daarop (Trouw 21 maart) beweerde ik dat het "vroeger" (1965) met de belangstelling ook niet zo best gesteld was. Wat toen wel beter was, waren de manieren. Misschien waren we "lamzakken zonder enige belangstelling", maar we toonden het niet. Oprecht kun je dat niet noemen, maar het moet voor docenten wel aangenamer werken zijn geweest dan in het huidige klimaat van onderuithangende figuren die met duidelijke tegenzin desgevraagd hun walkmans en mobieltjes uit, hun petjes afzetten en hun conversaties onderbreken.<br /> Fokkelien<br /> |
| | Terug naar Topics overzicht | | Plaats een reactie| |
| |
| Gepost door:
Susanne Op: 28/01/2005 01:39 |
|
| Als leerkracht wordt je steeds vaker geconfronteerd met het gebrek aan elementaire beleefdheid bij jongeren. We zijn al gewend geraakt aan de puber, hangend in zijn stoel, slapend in zijn bank. Komt daar echter nog bij dat mijn leerlingen zonder enige schaamte boeren en winden laten, kauwen in de klas en duchtig lachen om elkaars onbeschoftheden. Hoe vaak je hier ook tegenin gaat, (straffen, grappige opmerkingen, preken), dit gedrag blijft, tenzij je te werk gaat als volgt.<br /> Stel de regels opnieuw vast in een krachtige toespraak van twee minuten, en deze keer mét de sancties erbij. Niet boeren, geen winden, niet eten of drinken in de klas. Wanneer iemand het toch doet, stuurt u hem of haar eruit. En degene die erom moet lachen, mag meteen mee. Naar de directeur, of de conrector of de rector, of naar de kantine wanneer de leidinggevenden de overtreding niet serieus genoeg vinden om in behandeling te nemen. Motivatie: met dit gedrag van leerlingen ontstaat een onprettige sfeer, waarin niet te werken valt. Dam moeten ze er maar uit. Maak nooit een uitzondering, en pas bij regelschending altijd onmiddellijk de sanctie toe. Zonder emotioneel vertoon, maar zakelijk alsof je een parkeerbon uitschrijft.<br /> Dit kan niet anders, want de wetenschap en technologie nemen hoge vluchten (er vliegt binnenkort een kloon met een iPod naar Titan), maar de mens zelf lijkt steeds primitiever te worden. <br /> Susanne<br /> |
|
| Gepost door:
a.engelsman Op: 15/07/2005 21:16 |
|
| Wie kan mij inlichtingen geven over een kleuterschool. Julianaschool in de 2e Jan steenstraat te Amsterdam . In het jar 1946. Hier was ik als weeskind (ik woonde toen in het burgerweeshuis te Amsterdam).Probeer wat gegevens te verkrijgen over de school en eventueel mensen, die ook op deze school gezeten hebben. Ik Weet niets van mjn verleden.Mijn naam is Alida Engelsman geb. 21 mei 1941. Wie kan mij helpen met inlichtingen? :> | |
| Gepost door:
Smalland Op: 11/10/2007 22:16 |
|
| KENNISVERLOEDERING<br /> Steeds vaker verschijnen er in de media berichten over de buitengewoon geringe algemene ontwikkeling van jongeren. En dat betreft tegenwoordig een groep van tussen de 8 en 35 jaar. Veelal zijn die berichten in een enigszins lacherige stijl geschreven. Jongeren die niet kunnen rekenen, die nog nooit gehoord hebben van de Tachtigjarige Oorlog, die het verschil niet weten tussen Napoleon en Hitler en die niet in staat zijn twee regels foutloos te schrijven. Of die denken dat Valencia de hoofdstad van Italië is.<br /> Evenwel vergaat ons al spoedig het lachen als we ons realiseren dat deze kinderen en jonge mensen straks als volwassenen onze samenleving in stand moeten gaan houden. Wij kennen nu al het probleem van de paboleerlingen, de aanstaande onderwijzers die geheel ten onrechte ’studenten’ worden genoemd, die zélf niet kunnen rekenen. Of de verpleegkundigen die door hun ziekenhuisdirectie naar rekenles worden gestuurd omdat ze niet in staat waren de dosering van medicamenten te becijferen.<br /> Men moet er niet aan denken dat enkele van iedere algemene ontwikkeling gespeende jonge mensen mogelijk een overheidsfunctie krijgen waarin ze kunnen meebeslissen over bijvoorbeeld cultuurbeleid. Jarenlang hebben ervaren docenten gewaarschuwd voor de rampen die zouden ontstaan ten gevolge van de drastische onderwijsvernieuwingen die er sinds 1968 zijn ingevoerd. Die vernieuwingen werden geïntroduceerd door politiek linkse gezagsdragers, zoals bijvoorbeeld Jos van Kemenade, Jacques Wallage, Tineke Netelenbos en Jo Ritzen, om er maar een paar te noemen.<br /> <br /> Lees verder:<br /> http://www.pim-fortuyn.nl/pfforum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=48133<br /> |
|
| Gepost door:
Ali Strikt Op: 12/07/2008 17:52 |
|
| Straf moet op school totaal onnuttig en tijdrovend zijn, strafregels opleggen helpt. Docenten doen er goed aan leerlingen meer strafwerk te geven dan ze nu doen en hoe nuttelozer dit aanvoelt des te nuttiger is het.<br /> Orthopedagoge Astrid Boon |
|
| Gepost door:
Sofia Op: 12/07/2008 17:52 |
|
| Of het nu om musiceren gaat of om filosoferen, om schilderen of om dichten – een werk van een genie is niet iets dat ergens toe dient.<br /> Nutteloosheid karakteristiek voor het genie. Alle overige werken van mensenhand zijn er voor de instandhouding of vergemakkelijking van onze existentie. Alleen de nutteloze zijn er uitsluitend omwille van zichzelf en in die zin zijn ze op te vatten als de zuivere opbrengst van ons bestaan. Bij het genieten ervan gaat dan ook ons hart open, want dan duiken wij op uit de aardse dampen van onze behoeftigheid. De mooiste gebouwen zijn niet nuttig: een tempel is geen huis om in te wonen.<br /> Dat een mens met edele en zeldzame talenten noodgedwongen louter nuttige bezigheden moet verrichten, dat is alsof een schitterende met het fraaiste schilderwerk versierde vaas als kookpot wordt gebruikt. En nuttige mensen vergelijken met een genie, dat is als het vergelijken van bakstenen met diamanten.<br /> Arthur Schopenhauer |
|
| Gepost door:
Nora Op: 26/11/2011 21:17 |
|
| Laatst is er een leraar in een politiecel gestopt omdat hij orde hield.<br /> Ik denk dat het hier ging om het ondertussen alom bekende prototype puber anno 2011. Vettig haar, gescheurde spijkerbroek die tot over de helft van de bilnaad hangt zodat het (te dure) merk onderbroek vooral zichtbaar blijft, schaapachtige blik vanonder een petje vandaan, niet vooruit te branden (herkenbaar aan het sjokken), afgetrapte gympen, mobieltje constant in de aanslag en compleet in zichzelf gekeerd. De ouders zijn o zo trots op hun "onschuldige" kroost. Het kroost doet nooit iets fout maar wel de leerkrachten. Ouders van deze klaslokaalvulsel zijn vooral van mening dat hun kroost door iedereen dient te worden opgevoed, behalve door zichzelf. Met dit soort pubers moeten we de toekomst winnen, ik houd mijn hart vast. Het is toch werkelijk triest dat ouders door dik en dun dit soort fratsen van hun kroost menen te moeten verdedigen. Zo'n 30 jaar geleden zou mij zoiets mogelijk ook hebben kunnen overkomen, met één verschil, de leraar had gelijk en ik een klap voor mijn hoofd!<br /> |
|
| Gepost door:
Juffrouw Ooievaar Op: 03/12/2011 17:21 |
|
| Veertig jaar geleden kwam er een utopisch geloof in anti-autoritaire opvoeding en horizontale verhoudingen. Het Marxistisch geïnspireerde standpunt was dat misstanden kwamen door klasse-verschillen. Amicaliteit alom zou een ieder verbroederen en verwijdering van dwang zou zelfregulering schenkenen.<br /> Als je een kind maar ongelimiteerd de koektrommel leeg liet eten dan zou het kind er zelfstandig mee stoppen, net als wanneer je het kind de inboedel liet vernielen of als het kind jou af mocht tuigen. Vanzelf zou alles een natuurlijk evenwicht bereiken in Utopia.<br /> Wie schetst onze verbazing dat het in de 21e helaas mogelijk blijkt te zijn om de lerares ongestraft uit gewoonte aan te spreken met "kutwijf". En jongens kunnen de leraar de klas uitgooien. Als die daartegen optreedt komt het blauwe zwaailicht van de boevenvangers hem arresteren.<br /> Wat ging er toch mis? De gedachte dat alles moest kunnen. Want dat is niet zo. Er zijn teveel mensen zonder innelijke beschaving. Als die aangeboren is althans meegegeven dan heeft "U" zeggen weinig meerwaarde. Maar als je een stuk tuig bent dan zijn er teugels nodig.<br /> Om te beginnen kan je je disrespect dan niet meer stante pede uitleven in het jij-en en jou-en. Gedachten zijn vrij, ook als je Mevrouw Eenenaam een kutwijf vindt. Maar haal het niet in je morsige hersens om dat er uit te flappen. Dus je zegt: dank u wel Mevrouw Eenenaam. En anders ga je je linea recta bij de schoolleiding melden om je straf te bespreken. Zo doen we dat in een wereld waarin nu eenmaal niet alles kan, want genoeg is genoeg en het moet niet gekker worden.<br /> |
|
| Quick reply | |||
| | Terug naar Topics overzicht | | Plaats een reactie| |