Algemeen Forum Memotrip.nl/kijkaan

http://www.memotrip.nl/kijkaan/
Roep om Stilte
Gepost door : Yvonne de Kwaadsteniet
Op: 25/01/2005 11:57
TWEEDERDE GELUIDSHINDER<br />
Ongeveer twee van de drie landgenoten ondervinden regelmatig overlast door één of andere vorm van geluid. Voor circa 40 procent van de Nederlanders is er zelfs sprake van ernstige overlast. Het Centraal Bureau voor de Statistiek zocht het eens uit: grootste boosdoener op de schaal van 10 is het wegverkeer, een goede tweede: de buren. Ook muzieklawaai van horecabedrijven is voor veel mensen een dagelijkse bron van ergernis, om nog maar te zwijgen over muziekgeweld tijdens evenementen in de open lucht tot 's nachts. Overal zijn mobieltjes, boomcars, achtergrondmuziek in winkels en reclamedeuntjes bij radio-en tv-spots. Nieuw is de overlast die wordt veroorzaakt door zgn. home-cinema systemen, die momenteel als zoete broodjes over de toonbank gaan. Ze zijn voorzien van een zgn. subwoofer. Het bekijken/beluisteren van films in de huiskamer met een dergelijke installatie zorgt zelfs in woningen die ruim aan de geluidsisolatie-eisen voldoen voor een irritant gerommel als van ver verwijderd onweer. <br />
Teveel geluid leidt niet alleen tot ergernis. Het levert voor velen gezondheidsrisico's op. Wetenschappelijke onderzoeken tonen de relatie aan tussen teveel geluid en gehoorschade, verhoogde bloeddruk, hartziekten en natuurlijk slaapstoringen. Naar schatting 20 procent van de EU-bevolking (ca. 80 miljoen mensen) wordt blootgesteld aan geluidsniveaus die wetenschappers onaanvaardbaar achten. Stel je eens voor: 80 miljoen mensen die op een of andere manier last hebben van lawaai!<br />
Yvon<br />

| Terug naar Topics overzicht | | Plaats een reactie|

Gepost door: Peter Duijsters
Op: 08/02/2005 11:52
Vroeg in het jaar maar voor mij altijd het teken dat het apenseizoen weer geopend is.<br />
Ik woon nu drie kilometer verwijderd van het dorpscentrum van Mierlo<br />
maar de geluidsterreur van de optocht was hier niet te harden met de ramen dicht: carnaval, het is helemaal gedegradeerd tot een wedstrijd voor wie<br />
er in de openbare ruimte het meeste herrie kan maken.<br />
Tendens dit jaar bij veel wagens: meebrullen door een draadloze microfoon,<br />
bij elke in- en uitschakeling van de microfoon klinkt er een gruwelijk luide, elektronische janktoon en die rotdingen hoor je dus écht heel ver weg.<br />
<br />
Ik wed dat op grond van een decibelmeter alle wagens bekeurd zouden moeten worden voor overmatig lawaai.<br />
Ik vraag mij af, is er een vergunning voor een 'optocht' of is er vergunning voor 'lawaai', dat is toch wel een heel verschil.<br />
Wat er voorbij komt zijn rijdende disco's, de muziek is van het kaliber bonk-bonk-bonk. Het heeft helemaal niks meer met carnaval te maken.<br />
Het geluid van de prinsenwagen was zó hard, dat ik er niet naast kon blijven staan. Vijf minuten later had ik nog steeds toeterende oren, en ik denk serieus dat die prinsen een gehoorbeschadiging hebben als ze dáár twee uur in kunnen staan.<br />
Peter<br />

Op: 22/03/2005 12:48
Honderden mensen in Zuid-Limburg horen een constante bromtoon.<br />
De provincie Limburg gaat daarom in Zuid-Limburg een onderzoek naar laag frequentie geluid (LFG) uitvoeren.<br />
Pia Cuypers van het Meldpuntennetwerk Gezondheid en Milieu brengt de gegevens van de mensen die gereageerd hebben in kaart. "Er zijn reacties uit heel Zuid-Limburg, tot Roermond en Herten toe."<br />
Wat tot nu toe ook opvalt is dat het allemaal 50-plussers zijn.<br />
In het woonhuis van Frankort in Bocholtz zijn afgelopen week door een akoestisch bureau opnamen gemaakt voor een uitvoerig onderzoek.<br />
<br />
OPVALLEND is, dat blijkbaar alleen 50 plussers de toon horen, een zuivere indicatie dat de oren van onze jeugd al verziekt zijn? Hoe moet je dat anders verklaren...<br />
<br />
Dan punt twee: Ik kan er met mijn pet niet bij dat er nu ineens zo'n reaktie komt op een 'geluidje' en dat gemeentes blijkbaar op iets dergelijks WEL reageren, terwijl ze notabene het hele godganse jaar bezig zijn om het gehoor van mensen te verzieken door allerlei geluidstroep!<br />
<br />
Wáárom gaan deze mensen NIET door voor zeurpiet? Is geluidshinder dan acceptabel als het door iemand bewust wordt opgedrongen?<br />
Peter<br />

Op: 16/04/2005 22:49
De beleving van stilte is in ons land toch wel iets heel raars geworden vind ik.<br />
In de NCRV gids stond laatst in de rubriek ONLINE zomaar spontaan aandacht voor www.stilte.org<br />
Hoewel het geen kwaad kan, blijkbaar werkt voor de meeste mensen het aanbod van een stuk kunstmatige stilte ineens wél (bij elkaar gaan zitten in een ruimte om 'stilte' te beleven.)<br />
We zagen dat eerder bij de KRO stiltedag, hetzelfde principe.<br />
Een mevrouw die zelf op een knetterende motor door de natuur scheurt, verkoopt Stiltewandelingen, en dat werkt blijkbaar.<br />
"Stilte" is plotseling IN.<br />
Maar zodra je gaat zeggen, zet die motor van die auto eens uit, donder eens op met die vliegtuigen boven een stiltegebied, gebruik een hark in plaats van die bladblower, zet die compressor eens af, doe je deur en je ramen eens dicht als je muziek gaat zitten draaien, leg die jankhond eens binnen, laat die achterlijke herrie in je programma's eens achterwege, en RUIM die verdraaide tingel-gevalletjes in je tuin eens op...<br />
Nee dan is het: je moet niet zo ZEUREN.<br />
De stilte is een kunstmatige beleving geworden.<br />
Stilte in een TV programma...<br />
Stilte op een CD...<br />
Stilte in een geluidsdichte ruimte...<br />
Stilte in blik ?<br />
Peter<br />
<br />

Gepost door: D.B.
Op: 26/04/2005 10:34
Meer Verkeersdoden door harde muziek<br />
Wetenschappers van de Ben Gurion Universiteit in Beer-Sheva, Israël, ontdekten dat luisteren naar harde, snelle muziek in de auto sneller en agressiever rijgedrag kan veroorzaken. <br />
Volgens professor Warren Brodsky verdubbelt de harde en snelle muziek het risico op een verkeersongeval. Brodsky onderzocht de invloed van moderne muziek van tachtig decibel op het rijgedrag van achtentwintig ervaren jonge automobilisten. <br />
Alle deelnemers hadden gedurende zeven jaar geen enkele verkeersboete gekregen. De proefpersonen deden diverse rijproeven in een autosimulator van de universiteit. <br />
Ze kregen ‘heavy metal’, klassieke muziek, jazz of helemaal niets te horen. Alle bestuurders die tijdens het rijden snelle, harde muziek beluisterden, reden twee keer zo vaak door rood, negeerden zes keer zoveel verkeersborden en veroorzaakten in de simulator twee keer zoveel ongevallen als zij die tijdens de rijproef geen muziek hoorden. <br />
Volgens Warren Brodsky kunnen alle soorten muziek de autobestuurder afleiden. Alleen rustige klassieke melodieën en kalme jazztonen zorgen voor een rustiger hartritme, en een lagere, gezonde bloeddruk. Automobilisten hebben met klassiek en rustige jazz zelfs de neiging te traag te rijden. Brodsky geeft toe dat de test misschien te beperkt is, maar het onderzoek geeft in elk geval een duidelijke richting aan.<br />
D.B. <br />
bron: EOS 6 juni 2002<br />
<br />

Gepost door: Theo van der Heijden
Op: 26/01/2007 13:55
Laag Frequent Geluid<br />
<br />
Ik neem sinds begin December 2006 een brom of zoemtoon waar.<br />
Vooral 's avonds en 's nachts als het stil is.<br />
Zelf ben ik aan één oor doof.<br />
In eerste instantie dacht ik dat het een toon was die in mij hoofd zat door de inwendige beschadiging van dat oor.<br />
Ook heb ik de stroom in mijn huis al eens uitgeschakeld en ook dat van mijn buren.<br />
Maar het geluid bleef.<br />
Bij navraag en zoeken op internet bleek het een mysterieuze bromtoon die op veel plaatsen (misschien wel heel Nederland)wordt gehoord.<br />
Dat dit meestal door 50+ers gehoord wordt is te verklaren doordat de hoog frequente geluiden door ouderdom minder worden waargenomen en laag frequente geluiden (LFG) daardoor beter.<br />
Graag zou ik in contact komen met iemand die geïnteresseerd is in deze bromtoon net als ik, om enige tijd wat symtonen met elkaar te staven en uit te wisselen.<br />
Wel hoop ik dat uit de onderzoeken die er lopen door GGD en andere milieu instanties dat het fenomeen wordt opgelost.<br />
Mensen die dit altijd horen worden bij wijze van spreken gedwongen altijd naar het zelfde "liedje" te luisteren.<br />
Dit kan niet doorgaan !<br />
<br />
Vr.Gr. Theo

Gepost door: Quizmaster
Op: 25/12/2007 19:23
Zie ook op:<br />
http://kijkaan.nl/stilte<br />
http://kijkaan.nl/stilteforum<br />
<br />

Gepost door: bartele4
Op: 12/01/2009 12:42
Wat te denken over de vele tv programma's die onnodig muziek spelen.<br />
In o.a. natuurprogramma's, sportprogramma's, en nog veel meer programma's waar je het doel waar het eigenlijk om gaat niet eens meer duidelijk is, of degene die aan het woord is wordt overstemd door de harde en onnodige muziek.<br />
Wie wordt er beter van niet de kijker/luisteraar!!!!

Quick reply

| Terug naar Topics overzicht | | Plaats een reactie|
| FreeGoodies | Algemene vragen forum | Albumsindex | UsenetChart |