Algemeen Forum Memotrip.nl/kijkaan

http://www.memotrip.nl/kijkaan/
Vuurwerk wordt Oorlog
Gepost door : Victor Iris
Op: 01/01/2008 20:38
Ook eind 2007 bleef ik zonder de kick van het zelf explosieven aansteken, want ik heb er weer geheel op andersmans kosten van genoten. Uiteraard niet slechts om 12 uur, maar vanaf de eerste verkoop continu inclusief nieuwjaarsdag.<br />
Jeugd met geld teveel draaide continudienst om het pyrotechnische spul (achteloos over de schouder geworpen om alweer nieuw aan te steken) er tijdig door te stoken. De nieuw geïntroduceerde opruimzak voor afvalresten is daarbij net zo hilarisch als het oude verbod iets aan te steken vóór 22 uur op Oudejaarsavond. In stad en land klinkt dan ook de laatste week iedere tien seconden een knal, waarvan sommigen alsof er met een hamer op de wereld wordt geramd.<br />
Volgens een postbankenquête verklaarde driekwart van de 62.100 respondenten in Nederland er geen cent aan uit te geven! Dus die 70 miljoen euro wordt erdoor gejaagd bij het andere kwart; 3% van hen besteedt zelfs meer dan 100 euro. Het Postbanksommetje dat gemiddeld per Nederlander "dus" 10 euro wordt verstookt heeft volgens mij geen enkele meerwaarde, vooral omdat één vraag niet werd gesteld: vindt u dat jaarwisselingstumult eigenlijk aangenaam, ook gelet op de ontelbare zich rot voelende dieren?<br />
Het zegt natuurlijk niks dat ik in eigen kring alleen maar mensen vond die enorm walgen van het decadente zwelgen in deze verkwistende overdaad (jongeren beschadigen zo trouwens nog sneller hun gehoor dan met discobezoek alleen).<br />
Uitwas van knettergekte hierin was het steeds harder zetten van popmuziek de dagen voor de jaarwisseling bij de giraffen van Dierenpark Amersfoort, om ze minder onrustig te maken! Wie zei ook weer: "Nederland is ziek"?<br />
Ooit was het concert van scheepstoeters, pannendeksels en een vuurpijltje om 12 uur onschuldige folklore, maar in een halve eeuw is het ontaard tot een nationale uitbarsting van pyromanie, zinloze milieuvergiftiging, honderden gewonden, branden en gooien met leeggezopen flessen naar hulpdiensten.<br />
Hoeveel procent van dit volk wenst dit werkelijk?? Het laten meeroken op de werkplek is zowaar doodzonde geworden, maar wanneer komt er een wet tegen het dagenlang uitroken en murwknallen van woonbuurten?<br />
Een straatverbod zal de vuurwerkmafia razend gebelgd maken en alle gelovigen van het "funisme" (dwangmatig najagen van fun) diep kwetsen in hun afgoderijgevoelens, maar zal het noodzakelijke bluswater vormen voor de escalerende verhorking en ons helpen te overleven.<br />
V.Iris

| Terug naar Topics overzicht | | Plaats een reactie|

Gepost door: Kees Bruut
Op: 02/01/2008 21:51
Tja als veel mensen hun agressie kwijt willen op een gemeenschappelijke autobus dan is het eigenlijk democratisch om die autobus in brand te steken want die is toch ook van het volksdeel dat die bus voor dat doel wil gebruiken.<br />
Waar moet je heen met je woede als er geen evenementen zijn om stoom af te blazen. Zoals vroeger Hartjesdag of Luiluik. Dat waren feesten van vernieling. Tel uit je winst met die paar bekogelde ambulances want als ze het zo niet mogen uiten dan komt er misschien een burgeroorlog.<br />
Naar mijn beschijden mening.<br />
Kees<br />

Gepost door: Rinus
Op: 03/01/2008 14:44
De kruitdampen van oud en nieuw zijn inmiddels opgetrokken en de balans is opgemaakt; elf miljoen euro schade, ambulancepersoneel en politieagenten zijn beschoten met vuurwerk en er zijn ongeveer duizend gewonden gevallen. De meeste overlast lijkt te worden veroorzaakt door vuurwerk. GroenLinks raadsleden uit Den Haag en Rotterdam willen nu de verkoop en het afsteken van vuurwerk door consumenten op termijn aan banden leggen. Er moeten enkele centrale plaatsen komen waar een groot vuurwerk te zien is, waardoor de milieuoverlast en ongelukken beperkt kunnen blijven.<br />
Ben het volkomen eens met een verbod op vuurwerk, zeker als ik nu op drie januari zie dat er niemand van de vuurwerkafstekers in mijn buurt ook maar een poging heeft gedaan om iets van de troep op te ruimen. Heb gisteren zelf het ergste van de straat en uit mijn tuin gehaald omdat het er anders volgend jaar nog ligt. Ook liggen er meerdere houten stokken van vuurpijlen op mijn dak. De straat is op veel plekken zwartgeblakerd en het bushokje verderop is totaal vernield. Op Oudjaar zelf zijn de vaak gigaklappen die meer op bommen lijken dan op vuurwerk niet meer acceptabel. Mede daarom vind ik een totaalverbod prima. <br />

Gepost door: Peter
Op: 03/01/2008 14:46
De algemene onbeschoftheid die in Nederland op grote schaal en op vele terreinen heeft toegeslagen, komt helaas ook tot uiting in de manier waarop men met feesten omgaat. Het is prima mogelijk vuurwerk af te steken zonder daarmee anderen overlast of erger te bezorgen. Zelf heb ik Oud en Nieuw bij vrienden gevierd in Duitsland.<br />
Het laatste stukje vuurwerk was nog niet goed en wel gedoofd, of er kwamen bezems uit de schuur om meteen de ergste rommel op te vegen. Het verbieden van vuurwerk is dan niets anders dan het bestrijden van een symptoom en derhalve volkomen zinloos. <br />

Gepost door: Vuurwerkpetitie Burgerinitiati
Op: 09/01/2009 23:27
Ondertekenen: http://vuurwerk.petities.nl<br />
Verwachte datum van indiening: 01-05-2009<br />
Gericht aan Tweede Kamer<br />
Petitionaris: Arno Bonte en David Rietveld.<br />
Burgerinitiatief: Meer plezier met minder vuurwerk.<br />
<br />
Wij,<br />
Voorstanders van meer plezier met minder vuurwerk constateren<br />
Dat de Nederlandse vuurwerktraditie aan zijn eigen succes ten onder dreigt te gaan, door een toenemend aantal slachtoffers, enorme luchtverontreiniging, grote geluidsoverlast, beperking van bewegingsvrijheid en torenhoge maatschappelijke kosten.<br />
<br />
Nederland is één van de weinige landen ter wereld waar vuurwerk door niet-professionals mag worden afgestoken en waar er bovendien zó massaal vuurwerk de lucht in gaat. Dat geeft een toenemend aantal problemen.<br />
<br />
1. Jaarlijks gebeuren er duizenden ongelukken bij het afsteken van vuurwerk, met vaak zwaar lichamelijk letsel tot gevolg. De helft van de vuurwerkslachtoffers valt onder toeschouwers of voorbijgangers.<br />
<br />
2. Het massaal afsteken van vuurwerk leidt tot giftige smogvorming in de stedelijke gebieden. Dat is schadelijk voor de gezondheid en kan voor risicogroepen zelfs levensverkortend zijn.<br />
<br />
3. We hebben het nieuwe jaar ingeluid met 200.000.000 knallen. Dat zijn er meer dan honderd per inwoner. Gedurende de hele oudejaarsdag en vaak ook al in de dagen daarvoor, waan je je in een oorlogsgebied. Dieren raken gestresst en ook veel mensen voelen zich er niet prettig bij. <br />
<br />
4. Vuurwerk beperkt mensen in hun bewegingsvrijheid. Ruim dertig procent durft tijdens de jaarwisseling de straat niet op. Mensen met luchtwegproblemen zijn vanwege de gezondheidsrisico's gedwongen binnen te blijven.<br />
<br />
5. In 2008 werd voor 65 miljoen euro aan consumentenvuurwerk gekocht. Dat is veel, maar de maatschappelijke kosten als gevolg van het afsteken van vuurwerk zijn nog veel hoger (naar schatting zo'n 300 tot 500 miljoen euro). Het gaat dan onder andere om de kosten voor het opruimen van het afval, voor de milieuschade, voor gezondheidszorg, voor het verlies van arbeidsproductiviteit door letsel en psychische schade, de kosten voor schade aan auto's, huizen en bushokjes en de kosten voor de inzet van brandweer, politie en ambulances.<br />
<br />
De oplossing voor het probleem is niet een vuurwerkloze jaarwisseling, maar wel een forse beperking van het vuurwerkgebruik. Wij pleiten ervoor om het afsteken van vuurwerk alleen nog toe te staan aan professionals die een show verzorgen voor een groot publiek. Net zoals dat in de meeste andere landen is geregeld. Je voorkomt daarmee jaarlijks duizenden vuurwerkslachtoffers en je maakt het gezonder en prettiger om met oud en nieuw de straat op te gaan.<br />
<br />
Wij willen dat gemeenten centrale vuurwerkshows organiseren ter vervanging van het vuurwerk dat ieder voor zich afsteekt.<br />
Van de landelijke overheid vragen we een verbod op het afsteken van vuurwerk door niet-professionals.<br />
<br />
en verzoeken<br />
Het afsteken van vuurwerk bij oud en nieuw voortaan alleen toe te staan aan professionals die een vergunning hebben voor een vuurwerkshow.<br />
<br />
Ondertekenen: http://vuurwerk.petities.nl<br />

Gepost door: Arthur Bánki
Op: 10/01/2009 23:38
'Vuurwerk veroorzaakt bijna 1 miljard schade' <br />
Tegenover elke euro omzet aan vuurwerk staat 16 euro aan kosten voor de maatschappij. In totaal kost het jaarlijkse feestje zo'n 960 miljoen aan nieuwe brievenbussen, bodemvervuiling en ziektekosten, berekende een Groningse econoom. <br />
<br />
Enkele voorbeelden van kosten door vuurwerk, volgens Bergmann: <br />
Geregistreerde slachtoffers ziekenhuizen: 1000 slachtoffers à 30.000 euro kosten 30 miljoen euro; <br />
Brievenbussen: TNT moet er elk jaar 1.000 vervangen à 10.000 euro. Kosten 10 miljoen euro; <br />
Arrestaties: 1500 stuks à 2.000 euro maakt 3 miljoen. <br />
<br />
Dat blijkt uit een onderzoek van de econoom Benn Bergmann in opdracht van de Stichting Staakt Het Vuren. Die club zou het liefst zien dat Nederland, in navolging van Australië, de verkoop van vuurwerk aan particulieren verbiedt. <br />
<br />
Bergmann over zijn onderzoek: <br />
"Er is bijzonder weinig onderzoek gedaan naar de maatschappelijke lasten van consumentenvuurwerk. De lasten zijn nooit goed bepaald en zijn hoger dan altijd wordt gesuggereerd. Ik heb gegevens verzameld van diverse gemeenten, ziekenhuizen en onderzoeksbureau's, zoals TNO." <br />
<br />
Hoe komt u aan het bedrag van 1 miljard euro?<br />
"Er zijn getallen bekend over het aantal incidenten, daar heb ik de prijs per incident bij gezocht. Zo kom je op een bedrag van 960 miljoen euro. Het is een schatting en een eerste goede benadering om de lasten in kaart te brengen. Maar bijvoorbeeld de milieu-effecten zijn nog veel te laag ingeschat." <br />
<br />
Wat zijn de reacties van de politiek op uw cijfers?<br />
"De politiek heeft nog niets van zich laten horen. Op 8 december 2008 heeft het Comité Staakt Het Vuren een presentatie gegeven in Perscentrum Nieuwspoort en daar heb ik ook deze cijfers gepresenteerd. Daarna was het oorverdovend stil." <br />
<br />
Moet hier geen wetenschappelijk onderzoek naar worden gedaan?<br />
"Ja, daar pleiten wij ook voor. Er moet een onderzoeksbudget komen voor een Europees onderzoek naar de maatschappelijke lasten van vuurwerk. Zo'n onderzoek is er nog nooit geweest. Door politici en voorstanders van vuurwerk wordt vaak het argument gebruikt dat elk Europees land verschillende regelgeving heeft en een andere vuurwerkcultuur. Het is goed om dat eens naast elkaar te zetten." <br />
<br />
Waardoor zouden de maatschappelijke lasten kunnen verminderen?<br />
"Er wordt soms gesuggereerd dat er veel meer mensen vuurwerk afsteken dan eigenlijk het geval is. Uit cijfers van TNS NIPO blijkt dat maar 20% van de huishoudens vuurwerk aanschaft. Er is een dalende trend in het volume gebruik van vuurwerk. Een zeer beperkte groep mensen koopt wel steeds méér vuurwerk. Door gereguleerde verkoop, bijvoorbeeld met een pasjessysteem, zou je de lasten voor de samenleving kunnen terugbrengen."<br />

Gepost door: Vuurwerkpetitie
Op: 16/01/2009 17:15
AL MEER DAN 50.000 ONDERTEKENAARS<br />
<br />
Het burgerinitiatief 'Meer plezier met minder vuurwerk' is een groot<br />
succes! Binnen twee weken ondertekenden ruim 50.000 mensen de wens tot<br />
minder vuurwerk om weer een veilige en feestelijke jaarwisseling te<br />
krijgen. Dit fantastische resultaat laat zien dat het echt tijd is om de<br />
Nederlandse vuurwerktraditie te veranderen. We gaan door met het verzamelen<br />
van steun en ondertekenaars. Hoe meer ondertekenaars, hoe krachtiger het<br />
signaal aan de Tweede Kamer is.<br />
<br />
<br />
LAATSTE NIEUWS: VVD START TEGENACTIE<br />
<br />
Vorige week liet minister Ter Horst van Binnenlandse Zaken weten niets in<br />
een vuurwerkverbod te zien. Gisteren startte de VVD in de Tweede Kamer een<br />
tegenactie. Het VVD Kamerlid Nepperus wil 100.000 handtekeningen verzamelen<br />
om het burgerinitiatief 'Meer plezier met minder vuurwerk' in de wielen te<br />
rijden.<br />
<br />
Het is duidelijk dat de minister en enkele andere politici er alles aan<br />
willen doen om het burgerinitiatief tegen te houden. Het is daarom van<br />
groot belang dat het burgerinitiatief door zoveel mogelijk mensen wordt<br />
ondertekend. We willen u daarom oproepen om vrienden, familie en kennissen<br />
die het met dit initiatief eens zijn, maar nog niet hebben getekend, te<br />
vragen dat toch te doen.<br />
<br />
Kent u mensen zonder internet die willen tekenen? Kijk dan hier:<br />
http://www.mindervuurwerk.nl/moet_ik_op_internet_ondertek.php<br />
<br />
Lees hier wat u nog meer kunt doen om het burgerinitiatief nog succesvoller<br />
te maken:<br />
http://www.mindervuurwerk.nl/hoe_kan_ik_helpen.php<br />
<br />
We hebben uw actieve hulp nodig! Hoe meer acties en initiatieven hoe beter.<br />
Voor ons is het fysiek onmogelijk om veel meer te doen dan het<br />
burgerinitiatief indienen en al het nieuws en activiteiten er omheen noemen<br />
op de website.<br />
<br />
<br />
HOE GAAT HET BURGERINITIATIEF VERDER?<br />
<br />
NIEUWSBRIEF: De nieuwsbrief zal maximaal één keer per week worden<br />
verstuurd. In de nieuwsbrief vindt u naast het laatste nieuws ook links<br />
naar interessante artikelen op de website www.mindervuurwerk.nl.<br />
U kunt zich via deze link abonneren:<br />
http://www.mindervuurwerk.nl/nieuwsbrief<br />
<br />
DISCUSSIELIJST: De discussielijst is voor iedereen die via email door wil<br />
discussiëren of ideeën voor acties uit wil wisselen over het<br />
burgerinitiatief.<br />
Hou er rekening mee dat bij een drukke discussie u soms tientallen mails<br />
per dag kunt ontvangen.<br />
U kunt zich via deze link abonneren:<br />
http://www.mindervuurwerk.nl/discussie<br />
<br />
Op genoemde adressen kunt u ook altijd u abonnement opzeggen, tijdelijk<br />
stopzetten of overzetten op een ander e-mailadres.<br />
<br />
Heeft u geen mailadres, of kent u mensen die geen toegang tot internet hebben, dan kunt u een formulier gebruiken om uw steun aan het initiatief te geven:<br />
Ondersteuningsverklaring burgerinitiatief "Meer plezier met minder vuurwerk"<br />
http://www.mindervuurwerk.nl/moet_ik_op_internet_ondertek.php<br />
<br />
U kunt de verklaring uitprinten en opsturen naar:<br />
<br />
Burgerinitiatief "Meer plezier met minder vuurwerk"<br />
t.a.v. Arno Bonte<br />
Postbus 70012<br />
3000 KP Rotterdam<br />
<br />
Het is goed om in de brief een fotokopie van een identiteitsbewijs te voegen en erop te schrijven dat het is voor het burgerinitiatief "Meer plezier met minder vuurwerk" met een handtekening erbij. Het is niet verplicht, maar anders wordt er mogelijk in een later stadium alsnog om gevraagd.<br />

Gepost door: A.B. Nieuw
Op: 03/06/2009 18:00
Burgerinitiatief vakkundig om zeep<br />
14 April 2009<br />
<br />
De Tweede Kamer gaat het burgerinitiatief 'Meer plezier met minder vuurwerk' niet behandelen. Dat heeft Johan Remkes, voorzitter van de commissie voor verzoekschriften en burgerinitiatieven, schriftelijk laten weten aan de initiatiefnemers.<br />
<br />
De initiatiefnemers zijn onaangenaam verrast over de mededeling van Remkes. 'We voldoen aan alle voorwaarden in het reglement van orde van de Tweede Kamer, inclusief de eis dat er over het onderwerp in de afgelopen twee jaar geen besluit mag zijn genomen door de Kamer'. Remkes vindt dat besluitvorming door de Kamer 'indirect' heeft plaatsgevonden. Hij baseert zijn stelling op een commissievergadering op 29 januari 2008 waarin minister Ter Horst liet weten consumentenvuurwerk niet te willen verbieden. 'De Kamer heeft impliciet met dit standpunt ingestemd omdat geen moties zijn ingediend waaruit het tegendeel zou kunnen blijken', schrijft Remkes.<br />
<br />
Hierdoor wordt het vrijwel onmogelijk om nog met succes een burgerinitiatief in te dienen. 'We hebben sterk de indruk dat de Tweede Kamer er alles aan doet om vooral géén burgerinitieven te behandelen. Deze keer laten ze daarmee 65.000 ondertekenaars in de kou staan', laten Bonte en Rietveld in een reactie weten. Deze opstelling vanuit de Tweede Kamer geeft wat hen betreft ook weinig hoop voor de toekomst: 'als alles wat een keer toevallig in een debat naar voren wordt gebracht als een besluit telt, dan is hiermee het einde van het burgerinitiatief een feit'.

Gepost door: S. Koudvuur
Op: 31/12/2009 17:12
Ik heb op mijn 12e tweevuurpijltjes laten kopen door een volwassen klant. En die zeiden alleen pssst! Nu koopt een dergelijk jongetje voor 60,= euro met angst dat zijn vriendjes het weinig geld vinden. Zo'n kwart eeuw terug werkte een kennis in een vuurwerkwinkel en gaf me gratis donderbussen. Daar is de helft nu van op. Ik ben dus geen freak.<br />
Het blijkt dat 55% in dit land al lang het liefst een verbod ziet op verkoop aan privé-consumenten, en klachten over dierenleed nemen toe. Maar het burgerinitiatief van vorig jaar om in de Tweede Kamer een verbod te bespreken is dit voorjaar mislukt, omdat het zgn. al eens eerder aan de orde was.<br />
De schade die de vuurwerk-uitwassen de komende jaren opleveren zal wel uiteindelijk dezelfde weg gaan rookverslaving: men ziet eindelijk de onzinnigheid en onsmakelijkheid in en verbant het naar centrale locaties.<br />
<br />
Als kind vond ik vuurwerk magisch. Zo'n incidentele knal: sfeervol. De laatste decennia zoek ik het juiste woord: Overdosis? Ziekelijk mateloos, dieronterend, ikkeprikkels, verslavingsterreur, stijlloos zwelgen in overdaad, vervelingsvertier, pyro-obesitas, wanstaltig, luisterloos?<br />

Quick reply

| Terug naar Topics overzicht | | Plaats een reactie|
| FreeGoodies | Algemene vragen forum | Albumsindex | UsenetChart |