Algemeen Forum Memotrip.nl/kijkaan

http://www.memotrip.nl/kijkaan/
Kan je een Passie beginnen?
Gepost door : Anna Liza
Op: 27/02/2008 18:30
Ik maak me zorgen over een vriendin die het leven gewoon niks aan vindt. Mijn vriend zegt altijd dat het belangrijk is dat een mens een passie heeft voor iets. Maar dan krijg je misschien het verhaal van de kip en het ei.
Anna Liza

| Terug naar Topics overzicht | | Plaats een reactie|

Gepost door: Peins
Op: 27/02/2008 18:40
DE KIP EN HET EI?
Je bedoelt zeker: met een passie voel je je beter maar is dat beter voelen niet de oorzaak van een passie?
Het vraagstuk van kip-of-ei snap ik nooit: heeft men het over 1 individuele kip? Dan is ook bekend welk ei eerder was en welk ei later namelijk het ei dat zij zelf legt. Heeft men het over de soort kip? Zoals iedereen weet stammen de vogels van de dinosaurussen af en 160.000 jaar geleden heeft een dino een ei gelegd waar opeens een kip uit kwam, dus wat is het probleem?

Je vriendin lijkt op die prinses uit dat sprookje waarin de koning de ene na de andere speelman en potsenmaker ontbood, evenals minsteels en narren, om haar aan het lachen te krijgen. Je snapt dat de prins uit dit verhaal het miracel bracht om de prinses zelfs moeiteloos te laten glimlachen, een mysterie.
Maar of zij bijna een leven later na twee verkeerde prinsen te hebben geprobeerd ook nog open kon staan voor het licht van de hoop, vermeldt dit sprookje niet! Het vertrouwen en geloof dat een volgende relatie (ook) wel weer geluk zal brengen, moet levend blijven zoals een waakvlam blijft branden!

Een passie is de fascinatie van haalbaar geachte gelukssensaties waarnaar smachtend wordt gestreefd in de overtuiging dat je het niet wil missen, maar ook de kans schoon ziend het verlangde te bereiken, welk streven op zich al spannend is, zoals sparen voor een ideaal.
Je kunt je vergissen en levenslang iets najagen wat toch fake was maar dat is altijd nog beter dan een leven zonder ideaal.

In de film (en het toneelstuk) "Equus" (1974) wordt een jongen die alle paarden van de manege de ogen uitstak behandeld door een psychiater die zich afvraagt wie er eigenlijk de grootste gek is omdat hij zelf naast zijn sleurbaan geen enkele passie heeft.
Lou de Jongs passie was zijn boekenserie voltooien over het koninkrijk in WOII.

Als men vraagt naar mijn hobby's antwoord ik altijd minachtend alleen passies te hebben, gedachtig aan de schrijver van het standaardwerk over reïncarnatie "Een Ring van Licht" Hans ten Dam, aan wie men ooit op een lezing vroeg of dit zijn hobby was. Nee dat woord was hem "te postzegelplakkerig".
Karnidaal Simonis plakt postzegels, maar is het geloof zijn passie of zijn plicht?
Deed je vriendin haar vroegere keuzes uit passie? Want dan zouden die passies daarna moeten zijn uitgedoofd; heeft zij volgens jou ooit passies gehad?

Er was eens een vrouw die ik bij het weggaan wel erg sensueel kuste, en daarbij gingen we echt tongzoenen, waarop ze zei: "O jee."
Ik voelde me constant opgewonden naar haar. Zodra ik bij mijn volgende bezoek binnen was vervolgden wij dit kussen onmiddellijk. Ze was ook bereid op mijn schoot te zitten kussen. Boven in de slaapkamer moest ik iets met haar computer doen. Ik trok mijn trui uit, waaronder ik een sportief aangenaam getint T-shirt aan had. Haar als zodanig in mijn armen houden wilde ik niet verzuimen. Daarbij sprak ze zich uit over hoe sexy en lekker dit voelde, en in één adem hoe ongewenst het dan ook was om hieraan toe te geven.
Zij had mij namelijk al te verstaan gegeven dat zij heel voorzichtig met zichzelf wilde omgaan om niet opnieuw pijn te worden gedaan, alle reden om zich niet over te geven.
Dat is volgens mij het verschil tussen een passie en een overgaveconflict. Ikzelf had naar haar een passie waaraan ik me zonder nadenken zou overgeven, terwijl zij al bij voorbaat invulde welke verkeerde gevolgen het kon hebben.
Zo'n impuls tot overgave kan je eveneens voelen, of missen, op andere levensvlakken. Als die ontbreekt heb je nergens een passie.

Het is mogelijk een hobby te beginnen en ook om een passie te krijgen. Ik ken iemand die in haar vorige huis altijd last had van een bankwerkende buurman, die van de dokter te horen had gekregen: "U moet aan een hobby beginnen."
Maar hoe begin je een passie? Ik vrees dat je de mogelijkheid hiertoe niet kan creëren, maar dat het je eerder overkomt.
Ik ken een zendeling die zijn vriendin opzegde (heeft hij nog weemoed over) om een goeroe te volgen in de passie van een gehoorzame doortastende discipel. Wellicht een nieuw ontstane passie bij deze voormalige universiteitsdocent. Ken jij mensen die een passie verkregen? Ermee geboren worden is heel wat bekender. Zulke mensen hebben van jongsaf een bepaald streven. Als je een passie wil hebben zal je ergens moeten aansluiten bij wat je al hebt.
Ontbreekt dit alles, dan is je enig mogelijke passie: passiviteit.
Peins

Gepost door: Aart Leeven
Op: 30/09/2008 21:12
Een passie beginnen??
Eerlijk gezegd kan ik door bepaalde films of muziek wel een passie ensceneren.
In Disney's "Belle en het Beest" komt een scène voor waarin zich eindelijk een verbindingskanaal opent vanuit de hemel, geen bliksemschicht snijdend, maar louter lankmoedig levenslicht, een steunende stroom van onuitwisbare instemming door de kosmos, waar het magistrale tekenfilmverhaal gaat sporen met een bepaalde eeuwige waarde.
Voor mij altijd een hoogtepunt waar ik onbedaarlijk bij huil, en ook nu ik er alleen maar aan denk ga ik meteen op mijn knieën liggen uit dankbaarheid voor... de hardwerkende crew filmstudiopersoneel in dienst van de ontwerper.
Soms ook als ik verbijsterd raak door bepaalde muziekstrofen ben ik tegelijk zielserkentelijk voor het team, de orkest-equipage, soms voor één speler daarin, vanwege het langdurig oefenen om te komen tot die melodische hoogtepunten waarin iets opeens zo eenvoudig emotioneel wordt verhelderd en veredeld, over blijkbaar mijn eigen menselijke bestaan.
Om al dat peil te bereiken heeft dat kunstpersoneel van zo'n studio eerst op een kunstschool gezeten, maar waar moet je je inschrijven voor een levenspassie? Ach okee de hele ervaringsweg die we lopen heet zelf al de Levensschool.
Aart

Gepost door: Pim Peins
Op: 30/06/2010 16:54


GEEN BAL

Allemachtig wat is al die oranje rotzooi toch lelijk. Liederlijkheid schijnt te
horen bij carnaval. Of is dit zuipfestijn soms een vorm van sport? Nou nee dat
is overdreven. Het is een identiteitscrisis. Want meedoen met al dat oranje
plastic dat geeft een gevoel van identiteit. Als supporter krijg je het gevoel
mee te helpen aan de overwinning. Je kan dan zelf geen beroemde held zijn maar
je deelt in de glorie. Hoe anders moet je die hysterische reacties verklaren als
er een bal in een net vliegt? Je krijgt opeens een shot eigenwaarde? Het lijkt
wel een kwestie van leven en dood en zo hoor je ze ook loeien, alsof er een
autobus schoolkinderen net niet in een ravijn stort.

Die uitzinnige vreugde komt immers niet omdat men mag delen in de winst van de
miljonairs? Nee je moet er voor betalen.

Nou ja, dat is mijn probleem niet, want ik ben een ongelovige, maar als er dan
een balletje wordt gemist door een vijandelijke keeper moet je dan nog
een uur lang in een speciale toeter braken die ontworpen is om het keiharde
geluid van een scheet bij iedereen door de de gehoorgang te blazen? En
het moet elke keer overdrevener dus straks komen er oranje slingers die zelf dat
geluid maken op zonne-energie.

Of de wet tegen godslastering wordt weer ingevoerd maar nu wordt God geschreven
met een voetbal als letter O. Want je mag niet meer de religieuze
supportersgevoelens van voetbalaanbidders smalend lasteren. En als je tijdens
een "belangrijke wedstrijd" (wat is dat?) ongeïnteresseerd door de
stad fietst dan kan je zelfs door een smeris met een kegel worden
geverbaliseerd.

Vandaar dat ik altijd weer blij ben als Nederland is uitgeschakeld en
afdruipt met de stille trom, al is het rottig dat het slaan van vrouwen kort
daarna zo piekt.

Pim Peins


www.KijkAan.nl/oranje




Gepost door: Pim Peins
Op: 11/08/2010 20:16

GEWOON DOEN


Van huiswerk komt daar niets terecht??
Er is de rechter toch gezegd dat ik desnoods per satelliet mijn aardrijkskunde en mijn Frans subiet en digitaal zal seinen! Mijn verbes irréguliers die mail ik heus in één ruk mee met mayday of met sos of met een briefje in een fles.

Dan stuur ik ook mijn algebra Europa op die koers wel na, en leer ik alle vakken door, want gymnastiek en handarbeid die doe ik toch al zo met vlijt.
Doe niet zo stom, 't is zonneklaar als wát: geen zeegang maakt mijn schriften nat, geen drankfles geeft me nog een kater.
Dat staat als palen boven water.

De advocaat, de dominee, ze bidden thuis met jullie mee.

O scheepje onder Jezus' hoede, o Heer we bidden in gemoede: laat geen orkaan en ook geen haai haar bootje op Uw oceaan toch scheppen door een wervel-draai want dan gaat moederziel alleen het zeilkind schreiend van ons heen.

Zij bidden dat waar stormen joelen, ik Godes warme hand mag voelen, dus niet de wilde schennersklauw, zo ver uit mijn geboorteland, van onverlaten en piraten, bezoedelende zeevaartstraten met spoken en met kapersmaten, die daar dan komen roven, brallen, mijn jeugd in 't water laten vallen, en mijn onschuldig ideaal vergooien tussen de baleinen van de eeuwige verzwelgende moloch.

Baaien, riffen en cyclonen, mij kan je daar wel laten wonen.

Daar gaan geen messen door mijn rug.

Dus jullie zien mij heus nog terug.

Op de tv en in de krant.

Dan ben ik alweer in het land.


Zeilmeisje Laura.


 


Gepost door: Pim Peins
Op: 01/04/2013 20:04
JARIG

Je bent en blijft een honnepon
zo lichtend wit als radion.
Zo zit de vork in de steel:
ik denk aan jou, te weten veel.

Dit gedicht gaat over het licht
waar jij jouw gezicht op richt;
plant zich voort tot welke soort
van licht door jou bedoeld je voelt.

Noord- of zuider licht of infrarood
of LED of ultraviolet of laserstralen
of wil je de fotonen in gaan halen?
Staar je naar een stille kandelaar?

Wat voor licht je voorkeur is
dicht ik je toe dus zeg het maar
en niet geschoten is altijd mis.

Wil je bij zinderend volle maan
graag acuut in trance gaan staan?
Ik bid al voor je of dit door kan gaan.

Pim Peins


| Terug naar Topics overzicht | | Plaats een reactie|
Out of range value for column 'id_b' at row 1